سیاسی-انقلابیکارگری

فیلم نمک زمین Salt of the Earth 1954

فیلم‌نامه‌ی نمک زمین داستانی الهام گرفته از یک اعتصاب واقعی است. اعتصاب معدنچیان در سال 1951 در نیومکزیکو. این اعتصاب با مطالبه­ ی افزایش ایمنی معدن و دستیابی به حقوق و مزایای برابر با معدنچیان سفیدپوست شکل گرفت. واقعی بودن داستان فیلم تنها یکی از دلایل جذابیت این فیلم است. دانستن اینکه اکثر بازیگران این فیلم کارگران معدن و همسران و فرزندان آن­ها بوده‌اند بر جذابیت فیلم می­افزاید. نقش اول مرد این فیلم یعنی “رامون” را یکی از کارگران شرکت کننده در اعتصاب واقعی بازی می­کند. از دیگر ویژگی‌های این فیلم، کارگردان وی است. فعالیت­ های شغلی کارگردان فیلم،”هربرت جی.بیبرمن” به علت قرارگیری وی در لیست سیاه کارگردانان هالیوودی ممنوع و متوقف شده بود. این ممنوعیت در پی تصویب قوانینی بود که از اشاعه­ ی جنبش کارگری در آمریکا جلوگیری می­کرد. وی حتی چند ماهی را نیز در زندان سپری کرده‌بود. چندین سال بعد وی کارگردانی فیلم نمک زمین را به عهده گرفت.مخالفان وی با شلیک اسلحه، دیپورت کردن بازیگر نقش اول زن و تلاش برای توقیف نگاتیو فیلم، سعی بر توقف ساخت فیلم داشتند.اما فیلم با مشقات زیاد و در گمنامی منتشر شد.

فیلم‌نامه­ ی فیلم، بزرگترین برگ برنده­ ی آن است که بدون اغراق این فیلم را به یکی از بهترین فیلم های کلاسیک کارگری تبدیل کرده‌است. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی زن، “اسپرانزا” ، با مشکلات کارهای روزانه ­ی خانگی رو به رو است. او و زنان دیگر مجبورند روزانه چندین بار هیزم شکسته و آتش روشن کنند تا بتوانند امورات آشپزی و فرزندداری و شستشوی لباس و … را  انجام دهند. در سمت دیگر و به ظاهر در دنیایی دیگر، همسر وی «رامون» را می‌بینیم که همچون دیگر معدنچیان با خطر ازدست‌دادن جان خود در معدن روبه‌رو است و مشکلات و خواسته­ های همسرش را کوچک می­بیند. اولین تصویری که از این زن و مرد در کنار هم داریم، تصویری پر از عدم درک متقابل است. زن گله‌مند از کار سخت خانگی و امورات بهداشت خانواده و گله‌مند از بی توجهی مرد. مرد نیز به فکر اعتصاب برای بهبود ایمنی معدن و ناراحت از خودخواهی‌های زن. از یک طرف فعالیت­های «رامون» را در جهت کارهای اتحادیه­ای می‌بینیم و از طرف دیگر “اسپرانزا” را که به همسرش یادآوری می­کند که اعتصاب و کارهای اتحادیه­ای را رها کند تا مبادا قسط رادیوشان عقب بیفتد.

فیلم نمک زمین Salt of the Earth 1954

در طی فیلم داستان این دو شخصیت همین طور دوگانه و متضاد باقی نمی­ماند. زندگی “اسپرانزا” از لحظه­ای تغییر می­کند که وی به دعوت زنان دیگر معدن‌چی، در راهپیمایی زنانه­ ای شرکت می­کند. لحظه‌ی شروع اعتصاب مردان همراه می­شود با راهپیمایی و شعارهای زنان در مورد عدالت در مزایای بهداشتی همچون لوله­ کشی آب­گرم. چندین ماه اعتصاب کارگران و تلاش آنان و زنانشان برای حفظ اعتصاب و اتفاقاتی که در این مسیر پیش می­آید لحظه لحظه آنان را به یکدیگر نزدیکتر می­کند. در این فرآیند است که «اسپرانزای» گوشه‌گیر، خجالتی، مطیع همسر و ناامید از اتحادیه، به یکی از زنان سازمانده و مبارز و به کلی به شخصیتی متفاوت  تبدیل می­شود. تنها “اسپرانزا” نیست که شخصیتش متحول می‌شود. در طی فیلم بارها مردان و زنان نقش یکدیگر را به عهده می­گیرند که به آنها بسیار کمک می‌کند تا موقعیت یکدیگر را درک کنند. «رامون» نیز طی همین اعتصاب  و تعویض نقش­ها است که به قدرت زنان در اعتصاب و حق بودن مطالبات همسرش  پی می‌برد. این فیلم به زیبایی نشان می­دهد که در  جریان مبارزه است که زنان و مردان طبقه‌ی کارگر به لزوم متحد شدن با یکدیگر  می­رسند. همچنین به ما می­آموزد که رنج و درد زن ومرد طبقه­ ی کارگر با تمام تفاوت‌هایشان، از یک جنس‌اند و از یک راه، حل می‌شود. دشمنشان دشمنی مشترک است و شکست و پیروزی‌شان به هم گره خورده است.

نمک زمین صرفاً فیلمی راجع به همراهی زنان و مردان طبقه‌ی کارگر  در جریان مبارزه­شان نیست. بلکه سراسر این فیلم به نکات ارزشمند دیگری نیز پرداخته است. یکی از این موارد، اشاره به نقش گران­بهای انترناسیونال (سازمان انقلابی بین‌المللی طبقه‌ی کارگر) در پشتیبانی اعتصاب و سازماندهی کارگران است. فیلم زیرکانه همزمان که بر نقش مهم و کمک‌کننده‌ی این سازمان اشاره می‌کند از بزرگنمایی و دادن نقش ماورایی به آن پرهیز می­کند. این کارگران‌اند که اعتصاب را شکل داده و جلو می‌برند. سازمان جهانی نقش کمک به سازماندهی، حمایت­های مالی و مهم‌تر از همه حفظ ارتباط کارگران دیگر مناطق با این کارگران را به عهده دارد.

مورد دیگری که در فیلم به آن اشاره می­شود ستم مضاعفِ نژادی است که به این کارگران از سمت سرمایه­ داران روا می­شود تا بتواند به وسیله­ ی آن علاوه بر به دست آوردن سود بیشتر از کاگران مکزیکی، هر دو دسته­ ی کارگران سفیدپوست و مکزیکی را تحت کنترل خود درآورد. نماینده­ ی انترناسیونال در فیلم به درستی به این نکته اشاره می‌کند که دستمزد پایین‌تر و وضعیت بهداشتی وخیم کارگران مکزیکی به عنوان چماقی برای سرکوب نارضایتی‌های کارگران سفیدپوست استفاده می­شود.

صحنه­ هایی که در آن کارگران در جلسات اتحادیه قرار دارند و برای تمامی مسائل‌شان صحبت کرده و تصمیم می­گیرند از طلایی­ ترین صحنه­ های فیلم است. نقش اتحاد و اتحادیه در پیشبرد مبارزات کارگران علیه سرمایه­ داران و دولتش را می­شود در این جلسات به چشم دید. در فیلم هیچ نشانه‌ای از یک قهرمان نیست. هر کدام از کارگران اعتصابی و همسرانشان قهرمانانی‌اند که خطاهایی را نیز مرتکب می­شوند. قدرت واقعی طبقه­ ی کارگر در اتحاد روزافزون و آگاهی­ یابی تدریجی آنان نهفته است. دیالوگ به یاد ماندنی «رامون» مصداق قدرت اتحاد کارگران است:«ما در کنار هم می­تونیم همه چیز رو با خودمون به عرش بکشیم».

دانلود فیلم نمک زمین Salt of the Earth 1954 بهمراه زیرنویس فارسی چسبیده


دانلود فیلم نمک زمین Salt of the Earth 1954

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا